Källemo

I krysningspunktet mellom kunst og møbeldesign finner du svenske Källemo.
En produsent som tenker i lange linjer med kvalitet i fokus. Ikke bare kvalitet som vi kjenner
begrepet, men også i en utstrakt betydning. Som Sven Lundh sier om produktene:

´´ Det ska tåla ögats slitage´´

Källemo 8495 002

Elskede klassikere - Pilaster & Bruno

I 30 år har den elegante, men samtidig robuste bokhyllen Pilaster gjort seg synlig i skandinaviske hjem. Den gjør jobben sin der man ellers ikke kunne tro at det var mulig å oppbevare bøker. Hemmeligheten bak fasinasjonen er at John Kandell lot bøkene ligge i stedet for å stå.

Pilaster kan brukes som solitær, eller i gruppe uten at den visuelle effekten blir borte.

på bildet ser du også en annen klassiker, Bruno. Lenestolen som fått navnet sitt etter at designeren Mats Theselius mottatt Bruno Mathsonpriset. Den har en komfort som innbyder til gode samtaler, derfor ser du den både i private hjem og i det offentlige rom. Formspråket er tydelig og logisk oppbygget, betrakteren ser faktisk hele konstruksjonen da skinnet er nittet fast rundt stålstativet. Hver og en av stolene har allerede fra start sitt unike preg da de er trukket i kjernelær fra Tärnsjö Garveri som bevarer hudenes originale struktur. Etter hvert får de den ettertraktete patinaen som gjør at den defintivt ranker høyt på lista over morgendagens antikviteter. Du får dem i flere farger og kan velge mellom stålstativ i matt, krom, messingsbehandlet eller kobberbehandlet.

Inspirert av sønnens kjeledresser

Anna Kraitz tenkte på sønnen Björn sine kjeledresser når hun tegnet lenestolen med samme navn. Ser du nøye på armlenet ser du at det er svarvet etter en vrangbord, og bak i ryggen sitter det et glidelås av samme type som barnas kjeledresser ofte har. Stolen er varm, myk og skal innbyde til en koselig lesestund, - kanskje sammen med barna? De små hverdagsøyeblikkene er viktige for Anna som håper at hennes design kan bidra til at flere tar seg tid til å nyte de.

Bjrn Rd Snett Framifrn High

Björn, designet av Anna Kraitz.

Stolab
Forrige
Artek
Artek
Neste